Wat gebeurt er tijdens de overdracht?
Vlak voor de overdracht van een bestaande woning inspecteert u het huis nog een laatste keer. Tijdens deze inspectieronde controleert u of de woning volgens afspraak wordt geleverd. Neemt u bepaalde spullen over? Houd dan de lijst van zaken bij de hand.
Transportakte en hypotheekakte
Vervolgens gaat u met de verkoper naar de notaris voor het tekenen van de transportakte (ook wel: leveringsakte). De verkoper overhandigt u de sleutels van de woning en daarmee is de overdracht een feit: u bent nu de juridische eigenaar. Nu volgt alleen nog het tekenen van de hypotheekakte waarin de afspraken met de geldverstrekker vastliggen.
Rol van de notaris bij overdracht
Bij de verkoop van een woning kiest en betaalt de koper de notaris. De notaris is de neutrale derde die de eigendomsoverdracht van de woning in goede banen leidt. Hij doet onder andere onderzoek naar koper en verkoper. Zo gaat hij hun identiteit na, bekijkt of de verkoper rechtmatig eigenaar is en of er geen beslag op de woning ligt. Verder bewaakt hij de financiële kant van de overdracht, zoals de betaling van de koopsom en de inschrijving van de hypotheek.
Notariskosten, wie betaalt wat?
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat u als verkoper helemaal geen notariskosten heeft. De kosten die de koper moet betalen, zijn de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de leveringsakte.
Overige kosten, zoals de kosten die de notaris heeft gemaakt voor het opvragen van uw persoonsgegevens bij de Gemeentelijke Basisadministratie en kosten voor het laten uitschrijven van uw hypotheek uit het Kadaster (doorhalen/royeren) komen voor uw rekening.
Hypotheek doorhalen
De hypotheekinschrijving moet uiterlijk op het moment dat u uw huis verkoopt uitgeschreven worden uit het Kadaster. Deze zogenoemde doorhaling (royement) moet door een notaris gebeuren. Gaat u uw huis verkopen en heeft u de hypotheek al eerder afgelost, regel de doorhaling dan vóór de overdracht. U bent dan nog vrij om zelf een notaris te kiezen. Wacht u tot het moment van levering aan de nieuwe eigenaar, dan zal zijn notaris voor de doorhaling zorgen. U bent dan gebonden aan zijn tarieven.
Was de rente op uw afgeloste hypotheek fiscaal aftrekbaar, dan kunt u ook de kosten voor het doorhalen aftrekken.
Energie - gas, water en licht
Nu de levering heeft plaatsgevonden, kan verkoper de meterstanden doorgeven aan de leverancier. Een koper zal binnen 14 dagen zichzelf moeten aanmelden bij een leverancier (online vergelijken) naar keuze, want anders loopt men de kans dat ze worden afgesloten. Tevens kan verkoper de opstalverzekering beëindigen, maar zal koper vanaf de datum van levering wel moeten zorgen voor een goede opstalverzekering.
Vlak voor de overdracht van een bestaande woning inspecteert u het huis nog een laatste keer. Tijdens deze inspectieronde controleert u of de woning volgens afspraak wordt geleverd. Neemt u bepaalde spullen over? Houd dan de lijst van zaken bij de hand.
Transportakte en hypotheekakte
Vervolgens gaat u met de verkoper naar de notaris voor het tekenen van de transportakte (ook wel: leveringsakte). De verkoper overhandigt u de sleutels van de woning en daarmee is de overdracht een feit: u bent nu de juridische eigenaar. Nu volgt alleen nog het tekenen van de hypotheekakte waarin de afspraken met de geldverstrekker vastliggen.
Rol van de notaris bij overdracht
Bij de verkoop van een woning kiest en betaalt de koper de notaris. De notaris is de neutrale derde die de eigendomsoverdracht van de woning in goede banen leidt. Hij doet onder andere onderzoek naar koper en verkoper. Zo gaat hij hun identiteit na, bekijkt of de verkoper rechtmatig eigenaar is en of er geen beslag op de woning ligt. Verder bewaakt hij de financiële kant van de overdracht, zoals de betaling van de koopsom en de inschrijving van de hypotheek.
Notariskosten, wie betaalt wat?
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat u als verkoper helemaal geen notariskosten heeft. De kosten die de koper moet betalen, zijn de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de leveringsakte.
Overige kosten, zoals de kosten die de notaris heeft gemaakt voor het opvragen van uw persoonsgegevens bij de Gemeentelijke Basisadministratie en kosten voor het laten uitschrijven van uw hypotheek uit het Kadaster (doorhalen/royeren) komen voor uw rekening.
Hypotheek doorhalen
De hypotheekinschrijving moet uiterlijk op het moment dat u uw huis verkoopt uitgeschreven worden uit het Kadaster. Deze zogenoemde doorhaling (royement) moet door een notaris gebeuren. Gaat u uw huis verkopen en heeft u de hypotheek al eerder afgelost, regel de doorhaling dan vóór de overdracht. U bent dan nog vrij om zelf een notaris te kiezen. Wacht u tot het moment van levering aan de nieuwe eigenaar, dan zal zijn notaris voor de doorhaling zorgen. U bent dan gebonden aan zijn tarieven.
Was de rente op uw afgeloste hypotheek fiscaal aftrekbaar, dan kunt u ook de kosten voor het doorhalen aftrekken.
Energie - gas, water en licht
Nu de levering heeft plaatsgevonden, kan verkoper de meterstanden doorgeven aan de leverancier. Een koper zal binnen 14 dagen zichzelf moeten aanmelden bij een leverancier (online vergelijken) naar keuze, want anders loopt men de kans dat ze worden afgesloten. Tevens kan verkoper de opstalverzekering beëindigen, maar zal koper vanaf de datum van levering wel moeten zorgen voor een goede opstalverzekering.